Mas Kahwin Yang Ringan

Mas Kahwin Yang Ringan

Kini, seolah-olah menjadi kebiasaan pada masyarakat umum, mengenakan kadar maskahwin yang tinggi ataupun hantaran yang tidak terpikul oleh bakal suami. Rata-rata antara kita sudahpun mengetahui nilai-nilai hantaran yang berbeza mengikut negeri contohnya. Bukankah hal ini bertentangan dengan ajaran Islam yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w?

Mana perginya kemegahan kita untuk mengikuti sunnah Rasulullah s.a.w dan seluruh ajarannya? Kebahagiaan datang dari Allah yang Maha Penyayang dan bukannya daripada harta benda?

Kita yakin bahawa bakal isteri tidak mengingini hal ini, namun desakan demi desakan diterima oleh bakal isteri, terutamanya daripada pihak keluarga sendiri. Kita juga pernah mendengar, separuh agama telah diselesaikan apabila seseorang itu berkahwin. Maka mengapa kita memberat-beratkan hal ini dengan adat-adat yang kadang-kadangnya biadap.

Mahukah kita meletakkan adat lebih tinggi daripada agama?

mas kahwin yang ringan

Mas Kahwin Yang Ringan

Ibnu ‘Abbas r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:

“Sesungguhnya wanita yang paling baik adalah yang paling ringan maskahwinnya”

(Hadith diketengahkan oleh Ibnu Hibban dalam sahihnya)

Islam amat mementingkan soal wasatiah iaitu kesederhanaan. Memasukkan hal-hal yang memberatkan dan hal yang berlebih-lebih itu adalah perbuatan yang menyimpang daripada agama.

Firman Allah dalam surah al Hajj ayat 78

“Allah sama sekali tidak mewajibkan hal-hal yang berat atas kamu dalam hal-hal agama”

Khalifah Umar al Khattab berkata:

“Janganlah kamu meminta maskahwin yang terlampau tinggi bagi anak-anak perempuan kamu, kerana Rasulullah s.a.w sendiri tidak pernah bernikah atau menikahkan puterinya , dengan maskahwin lebih dari empat dirham. Jika kamu beranggapan bahawa maskahwin yang tinggi itu merupakan suatu kemuliaan di dunia atau dipandang sebagai ketakwaan di akhirat, maka sayugialah kamu mengikuti jejak baginda Rasulullah s.a.w.”

Surah al Baqarah ayat 185

“Allah menghendaki kemudahan bagi kamu dan tidak menghendaki kesusahan bagi kamu”

Akan tetapi terdapat ramai orang yang  menyimpang daripada ajaran Islam mengenai hal itu. Mereka memandang  perkahwinan anak perempuannya dari sudut kebendaan semata-mata, sebagaimana pedagang memandang barang-barang dagangnya yang harus dapat mendatangkan keuntungan besar, tanpa menghiraukan ‘nilai-nilai moral’. Mereka tidak mengindahkan pandangan keagamaan yang justeru itu dapat menjamin kebaikan keluarga dan memperkukuhkan kemantapan rumah tangga muslim. Seorang ayah yang mempunyai anak perempuan cantik atau bernasib baik memperoleh ilmu pengetahuan atau ijazah tinggi, ia (ayahnya) terbuai oleh perasaan bangga dan akhirnya diselubungi oleh perasaan kesombongan  atau tinggi diri. Apabila  datang seorang lelaki hendak meminang anak perempuannya, kalau ia mahu berbicara, permbicaraannya bernada bongkak dan megah. Apabila menerima pinangan lelaki itu dan bersedia menikahkannya ia meminta maskahwin yang memberatkan lelaki itu sehingga tidak mampu memikulnya.

Para wali yang bersikap buruk, seperti merumitkan perlaksanaan perkahwinan dengan mengadakan berbagai macam acara dan upacara, atau mempersulitkan perkahwinan dengan meminta maskahwin berlebih-lebihan; mereka itu tidak memperhitungkan keadaan masyarakat tempat mereka hidup. Mereka tidak memikirkan akibat-akibat keruntuhan akhlak dan kerosakan masyarakat yang ditimbulkan  oleh ”pasar perkahwinan yang sepi”. Mereka dijangkiti penyakit jiwa yang menghalang kemajuan umat dan kemajuan budi pekertinya serta mencegah usaha peningkatan mutu masyarakat dan menghalangi perkembangan peradabannya.

rujukan: Mutiara Perkahwinan menurut ajaran Islam, Muhammad Ali Quthb.

Leave a Reply