Debat Syeikh Nuruddin vs Dr Rozaimie – Ada Pertaruhan?

Debat Syeikh Nuruddin vs Dr Rozaimie – Ada Pertaruhan?

TG SYAIKH NURUDDIN BANJARI TERIMA CABARAN DEBAT DR RORA?

1. Baru-baru ini, ada pihak yang sedia menyediakan pentas untuk diskusi antara Dr Rora dan Syaikh Nuruddin. Dr Rozaimi telah lama menyatakan kesediannya untuk diskusi secara 4 mata dengan syaikh nuruddin. Semalam viral video syaikh nuruddin menyatakan kesediannya untuk berdebat dengan Dr Rozaimi.

2. Tetapi Syaikh Nuruddin meletakkan beberapa syarat, jika dipenuhi syarat itu baru beliau akan berdebat. Antara syaratnya ialah:

– Syaikh Nuruddin dibenarkan bawa wakil atau teman

– Perlu dibawa semua ulamak wahabi seperti Dr Maza, Dr Fathul Bari dan lain-lan. Antara syaratnya, Syaikh pun akan bawa wakilnya.

– Syarat seterusnya ialah sesiapa yang kalah, perlu melucutkan segala jawatan yang ada.

3. Nampaknya dalam isu ini Syaikh Nuruddin beliau bijak dalam berpolitik memerangkap lawannya. Hal ini kerana kita tahu, Dr Maza dan Dr Fathul Bari berselisih dengan perbezaan yang hebat dalam bab politik sesama mereka dan perselisihan dalam manhaj.

Mustahil untuk mereka yakni DrMaza dan Dr Fathul Bari berada dalam satu pentas. Jadi program wacana ini mustahil diadakan kerana syarat pertama yang syaikh letakkan itu sukar dipenuhi oleh pihak lawan. Ini politik yang hebat oleh Syaikh untuk elak daripada berdiskusi secara berhadapan bertentang mata dengan Dr Rora.

4. Syarat syaikh nuruddin yang seterusnya ialah, siapa yang kalah debat perlu meletak jawatan. Itu syaratnya. Persoalan yang muncul di fikiran saya, siapa yang akan jadi pengadil? Siapa yang akan jadi juri mengira markah? Siapa yang akan menentukan siapa menang dan kalah? Sejak bila wacana ilmu menjadi seperti permainan siapa menang dan kalah?

Di pihak Dr Rora, Dr Maza, mereka berjawatan besar sebagai Mufti dan Ahli Majlis Fatwa, presiden IQ, Pensyarah UPSI. Apa pula jawatan syaikh nuruddin yang dipertaruhkan?

Hal ini juga diibaratkan, pihak B menyuruh pihak A bertaruh rumah banglo 5 tingkat, Kereta Ferari, Segala Akaun Bank , manakala B pula hanya mempertaruhkan basikalnya nya saja.

5. Tuan-tuan, hukum bertaruh ini termasuk dalam hukum judi dalam feqah kerana ada unsur pertaruhan.

Menurut Imam Mohammad Ali ash-Shabuni dalam kitabnya, pengertian judi adalah :

كل لعب يكون فيه ريح لفريق و خسارة لآخر هو من الميسر المحرم
“Setiap permainan/pertandingan yang menimbulkan keuntungan bagi sebagian orang dan kerugian bagi sebagian yang lain, maka itulah yang disebut perjudian yang diharamkan (oleh Allah SWT)”

[Tafsir Rawai’ al-Bayan Juz I halaman 278]

Saya terkejut bagaimana syaikh nuruddin boleh melakukan pertaruhan yang dilarang dalam syarak. Benarlah, manusia lupa akan halal haram untuk mempertahankan diri. Budaya wacana ilmu akan mati sekiranya budaya pertaruhan sebegini berleluasa

6. Di Pakistan, boleh dikatakan setiap minggu diadakan debat antara puak wahabi dan golongan Deobandi. Wacana disana berlaku dengan sihat. Tetapi tiada pertaruhan pun dibuat. Tiada pertaruhan sekiranya tewas debat, madrasah yang tewas perlu ditutup dan murid syaikh yang kalah itu perlu berubah join menjadi murid kepada syaikh yang menang.

Kerana pertaruhan sebegitu jelas adalah judi. Tapi di Malaysia, budaya wacana agak kurang. Sehingga meletakkan syarat yang pelik untuk mengelak daripada diskusi.

7. Bagi saya Syaikh Nuruddin beliau belum bersedia untuk berdiskusi, jika benar beliau bersedia, beliau tidak akan meletakkan apa-apa syarat. Sebaliknya beliau akan terus menyatakan kesediaan untuk diskusi. Dr Rozaimi tenang mengatakan beliau ingin berdiskusi 4 mata dengan syaikh nuruddin sejak daripada awal lagi untuk menyelesaikan isu yang ada. Beliau bersedia berhadapan berbincang tanpa mengenakan syarat.

8. Tetapi di pihak Syaikh Nuruddin dilihat agak panik dan tercabar dengan meletakkan syarat yang pelik, contoh syarat itu Syaikh Nuruddin ingin bawa wakil atau teman ketika diskusi.

9. Dr Rozaimi ialah seorang yang faqih dan petah berkata-kata, hujahnya mampu mematahkan pandangan lawan. Sebab itu saya tidak hairan Syaikh Nuruddin pun terpaksa membawa teman dalam diskusi seperti dalam syarat yang diletakkan oleh Syaikh Nuruddin sendiri.

10. Jika benar Syaikh Nuruddin ingin berdiskusi, beliau akan menerima tanpa memberikan syarat, seperti mana dilakukan ulamak maturidiah di Pakistan berani berdebat dengan wahabi di sana.

11. Dalam debate, syarat perlu dipersetujui dua pihak. Sekiranya pihak Dr Rozaimi menerima syarat pelik Syaikh, adakah Syaikh pula akan sudi mendengar syarat dari pihak Dr Rora? Dr Rora ingin berdiskusi, tetapi malangnya pihak syaikh cuba mengelak dengan memberikan syarat. Saya jamin, diskusi ini tidak akan diadakan.

12. Apabila melihat tajuk video Syaikh Nuruddin terima ingin debat dengan Dr Rozaimi, saya gembira. Tetapi apabila melihat video itu, saya kecewa apabila syaikh nuruddin masih belum menerima. Tetapi beliau menolak dengan cara halus iaitu dihiasi dengan syarat pelik yang perlu dipatuhi oleh pihak lawannya jika ingin debat.

13. Kita harapkan program ini berjaya diadakan diantara kedua-dua pihak.

Sumber: Muhammad Sufian – Facebook

Leave a Reply